اختراع دوباره چرخ‌ها

اختراع دوباره چرخ‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از مفاهیمی که بسیاری از سازمان‌های تولیدی و خدماتی به سراغش رفته‌اند و متاسفانه هنوز در پروژه‌ها و سازمان‌های پروژه محور خیلی در نظر گرفته نمی‌شود مفهومی است به نام مدیریت دانش. امروز راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

سال‌های اولی که فعالیتم رو به عنوان عضوی از تیم یک پروژه شروع کردم و در یکی از سازمان‌های پیشتاز در زمینه اجرای پروژه‌های EPC مشغول به فعالیت شدمٰ به نکته جالبی برخورد کردم. در آن زمان سازمانی که در آن مشغول بودم تعداد زیادی پروژه‌های مشابه اجرا کرده بود، پروژه‌هایی با Scope و مشخصات بسیار شبیه هم و حتی در یک صنعت مشخص.

اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که هربار و در هر پروژه بدون توجه به گذشته و اتفاقاتی که در پروژه‌های قبلی رخ داده بود برای پروژه جدید برنامه‌ریزی می‌شد، پروژه به اجرا در می‌آمد و تحویل صورت می‌گرفت. البته با تاخیر زیاد و هزینه‌ای بسیار بیشتر از بودجه مصوب اولیه.

چیزی که بعد از چند سال کار کردن در این سازمان بهش رسیدم این بود که ما هربار و برای هر روژه چرخ رو از نوع اختراع می‌کردیم! چرا؟ چون هیچ مستندات قابل اتکایی از پروژه‌های مشابه قبلی در دسترس نبود و این اطلاعات جایی ثبت نشده بود.

بعدها این موضوع رو در سازمان‌های پروژه محور زیاد دیگری هم مشاهده کردم. نکته واضح عدم وجود سیستمی برای ثبت این درس‌آموخته‌ها و مستندات و تجربیات برای بایگانی در سازمان بود.

بعدها که به مسیر حرفه‌ای مدیریت پروژه وارد شدم با واژه‌ای به نام مدیریت دانش آشنا شدم که دقیقا نبودش در سازمان‌های پروژه محور و پروژه‌ها احساس می‌شد. مدیریت دانش از آن دسته مفاهیمی است که متاسفانه در پروژه‌ها و سازمان‌های پروژه محور کمتر مورد توجه قرار گرفته، درحالیکه می‌شود از این مفهوم به سادگی در پروژه‌ها و سازمان‌های پروژه محور استفاده کرد.

چرا PRINCE2؟!
بخوانید!

در مدیریت دانش به دنبال این هستیم که با جلب اعتماد افراد، از آن‌ها بخواهیم تجربه‌ها و درس‌آموخته‌های خود را از پروژه‌های قبلی ثبت و در اختیار ما قرار دهند. برای شروع پیاده‌سازی مدیریت دانش در پروژه‌ها نیازمند داشتن یک نرم‌افزار حرفه‌ای مدیریت دانش نیستیم، بلکه نکته حائز اهمیت برای شروع، تغییر فرهنگ و ایجاد فضایی مملو از اعتماد بین افراد سازمان است.

لازم است محیطی فراهم شود که افراد مختلف راغب شوند تجربیات و درس‌آموخته‌های خود را در این فضا ثبت کنند و به اشتراک بگذارند. با انجام این کار در پروژه‌های بعدی زمان و انرژی کمتری صرف برنامه‌ریزی می‌کنیم و بسیاری از اشتباهاتی که در پروژه‌های قبلی رخ داده را تکرار نکنیم.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید