شناسایی و تعریف فعالیت‌ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اولین قدم برای تهیه برنامه زمان‌بندی شناسایی و تعریف فعالیت‌هاست. اما این فعالیت‌ها بر چه اساسی باید شناسایی شوند؟! قبل از اینکه به تعریف قعالیت‌ها بپردازیم باید ساختار شکست کار یا WBS پروژه که بیانگر Scope کامل پروژه است، تعریف شود. اینجا فرض بر این است که ما این ساختار شکست کار را تهیه کرده‌ایم و اعتبار آن مورد تایید است.

برنامه زمانبندی پروژه باید یکپارچه یا Integrated باشد. یعنی تمامی فعالیت‌های کارفرما، پیمانکار و پیمانکاران جزء در آن منعکس شده باشد. GAO به این برنامه زمان‌بندی یکپارچه IMS یا Integrated Master Schedule می‌گوید.
تمامی فعالیت‌های فاز مهندسی، تدارکات و فاز اجرا و راه‌اندازی باید در این برنامه ذکر شده و بالطبع ارتباط بین آن‌ها به صورت یکپارچه برقرار شده باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ممکن است در ابتدای پروژه به دلیل تکمیل نشدن فاز مهندسی، Scope پروژه به طور دقیق قابل تعریف نباشد. اینجا اهمیت بکارگیری تکنیک برنامه‌ریزی موج غلطان یا Rolling Wave Planning دو چندان خواهد شد.

در IMS آیتم‌های مختلفی وجود دارد:

  • مایلستون‌ها
  • Detail Activityها
  • Summary Activityها
  • LOEها

مایلستون‌ها

فعالیت‌هایی هستند که بیانگر یک رویداد مهم در پروژه هستند. این فعالیت‌ها دارای مدت زمان صفر بوده و به نوعی نشان‌دهنده تحقق دستاوردی در پروژه هستند. شروع و پایان پروژه، رویدادهای مهم در پروژه مثل اتمام فازها و تحویل‌های مهم را فعالیت از جنس مایلستون در نظر می‌گیریم. تمامی فعالیت‌های پروژه باید بین دو مایلستون شروع و پایان تعریف شوند.

نکته مهمی که در تعریف مایلستون‌ها باید به آن توجه کنیم تعداد مایلستون‌های تعریف شده است که نباید خیلی زیاد باشد و در واقع فعالیت‌هایی که ماهیتاً Duration دارند نباید مایلستون در نظر گرفته شوند زیرا در این صورت اولویت‌بندی و توالی فعالیت‌ها ممکن است دچار مشکل شود. در بخش کنترل پروژه و گزارش‌گیری، مایلستون‌ها یکی از آیتم‌های مهم و اساسی به حساب می‌آیند.

milestone

Detail Activityها

فعالیت‌هایی هستند که در پایین‌ترین سطح و با جزئیات کامل قابل تعریف هستند. این فعالیت‌ها کاملاً قابل اندازه‌گیری بوده و به صورت منطقی با یکدیگر لینک می‌شوند.

به Detail Activityها منبع اختصاص می‌دهیم و در طول پروژه میزان پیشرفت این نوع فعالیت‌هاست که بررسی می‌شود.

detail activity

  Summary Activityها

نشانگر Detail Activityها در سطح کلان‌تر هستند و بیشتر جنبه گزارشاتی دارند. در واقع با Roll up فعالیت‌های از جنس Detail به Summary Activityها می‌رسیم. نکته مهم در مورد این Summary Activityها این است که نباید بین آن‌ها لینکی برقرار شود.

 summary activity
Level of Effortها

فعالیت‌هایی هستند که جداگانه روی زمان‌بندی پروژه اثرگذار نیستند و شروع و پایان آن به شروع و پایان فعالیت‌های دیگری وابسته است. برای مثال بازرسی‌ها، مدیریت پروژه، تجهیز مستمر و … می‌تواند به صورت LOE تعریف شود. نکته مهم در مورد LOE این است که نباید روی مسیر بحرانی پروژه قرار گیرد زیرا LOE خود به تنهایی یک فعالیت مجزا نیست و کاملاً وابسته به سایر فعالیت‌هاست.

loe

نامگذاری فعالیت‌ها

در این بخش می‌خواهیم در مورد نحوه نامگذاری فعالیت‌ها و اصولی که باید رعایت شود صحبت کنیم. نام تمامی فعالیت‌ها باید منحصر به فرد بوده و به طور شفاف و صریح بیانگر آن فعالیت باشد.

در نامگذاری فعالیت‌ها از فعل استفاده کنیم. مثلاً اجرای بتن‌ریزی فونداسیون تجهیز A. برای نامگذاری فعالیت‌ها باید در ابتدای پروژه رویه و دستورالعمل مشخص داشته باشیم تا تمامی تیم‌ها با رویه‌ای واحد به نامگذاری و تعریف فعالیت‌ها بپردازند.

نامگذاری فعالیت‌ها

نامگذاری فعالیت‌ها

کدگذاری فعالیت‌ها

به تمامی فعالیت‌ها باید کد منحصر به فردی تخصیص داده شود. نحوه کدگذاری نیز باید مطابق با رویه و دستورالعملی در ابتدای پروژه مشخص شود و فعالیت‌های همه بخش‌ها بر این اساس کدگذاری شوند.
کد فعالیت‌ها به پیشنهاد GAO بهتر است ترکیبی از حروف و اعداد باشد و کاملاً منحصر به فرد باشند.

 

میانگین امتیاز: 4.6 / 5. تعداد آرا: 15

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهد

2 دیدگاه برای “شناسایی و تعریف فعالیت‌ها

  1. احسان وفامنش گفته:

    درود بر شما و سپاس بابت ارائه مطالب آموزشی . خیلی وقت پیش این کتاب رو تهیه کردم ولی هیچ وقت برای خوندنش برنامه ریزی نکردم . امیدوارم بتونم از طریق این روش و زحمتی که شما میکشید به نحوی کتاب رو مطالعه کنم .

دیدگاهتان را بنویسید